ANMELDELSE AF BOOKEATER.DK

Af Bookeater

Fletcher er blevet holdt fanget i hans gamle hjemby, Skinderup, som er blevet forvandlet til et fængsel, hvor folk er blevet drevet fra hus og hjem. Fletcher står, efter et helt år, overfor en retssag, som skal afgøre, om han kan få lov at leve eller om han skal henrettes. Fletchers skæbne ligger in hænderne på de magtfulde inkvisitorer, som ønsker Fletcher død mere end noget andet. Retssagen kaster Fletcher og hans medmennesker ud i en hæsblæsende fortælling om forræderi og familie, og Fletcher finder sig selv i en situation, han aldrig troede mulig, da hans rødder kommer frem i lyset. Fletcher er tvunget til at tage et helt nyt ansvar, da Fletcher og hans venner, samt de dimitterende fra Vocans, står overfor en meget vigtig og livsfarlig mission, som vil sende dem dybt ind i orkernes jungle. Fletcher er tvunget til at stole på sine venner, men verden har ændret sig i den tid han har været indespærret, og forholdet mellem dværge, eleverer og mennesker, har aldrig været mere anstrengt, og der skal ikke meget til før den anstrengte stemning udvikler sig til en åben racekrig arterne imellem.

Jeg var personligt rigtig glad for inkvisitionen, af flere forskellige årsager, men en af dem er, at man ser en meget tydelig udvikling i karaktererne fra bog nummer 1 til bog nummer 2. Fletcher har været igennem en streng tid på Vocans, men han ender alligevel med at vinde turneringen, hvorefter han bliver fængslet på baggrund af fabrikerede anklager imod ham. Fletcher må på ny kæmpe sig igennem den ene forhindring efter den anden, men under hele hans rejse vokser han både i styrke, men også som person. Hans bånd til hans dæmon Ignatius bliver kun tættere. Det forhold han har til dæmonen, er unikt, og det bliver til et tæt venskab mellem de to.
Også hans venner Othello og Sylvia er to rigtig gode karakterer, de er med til at vise hvilke fordomme elverer og dværge må kæmpe imod hver dag. Det er disse uretfærdige forhold, som er med til at danne rammerne om bogens univers, dette ses blandt andet under den retssag, som inkvisitionen fører imod Fletcher. Den er så uretfærdig, og man kan ikke lade være med at føle med Fletcher. Situationen er på mange måder genkendelig, det er en kamp mellem Fletcher, en simpel borgerlig, som har irriteret et omfattende imperium, med næsten uendelige midler.
Også denne racisme, som Taran Matharu, beskriver er på mange måder en refleksion af, hvad man ser mange steder, en uretfærdig dom på baggrund af hvordan man ser ud, eller hvilken art man tilhører. Dette dilemma spiller en kæmpe rolle i bøgerne, og Taran Matharu får skabt et rigtig unikt univers, hvor man virkelig kan sætte sig ind i de udfordringer, som hovedkaraktererne er tvunget til at stå ansigt til ansigt med.

Handlingen i denne bog spidser virkelig til, fordi krigen med orkerne kommer tættere og tættere på alt imens den anspændte stemning tilbage i Hominum truer med at starte en intern krig. Fletcher, hans venner og kongen ved alle, at Hominum ikke kan vinde krigen imod orkerne, hvis de samtidig skal kæmpe internt. Isadora, Tarquin og hele Faversham-familien udnytter dette, og det er essentielt for Fletcher og hans venner, at de ikke giver nogen i Hominum grund til at miste mere tillid til dværgene og elverne end de allerede har.

Sproget i bogen er flet og flydende. Taran Matharu veksler uden problemer mellem direkte tale og beskrivende sprog. Dog er der gange, hvor jeg som læser, følte at Taran Matharu skyndte sig for meget. Enkelte kampscener bliver en anelse rodede, og det er svært at finde ud af hvem der gør hvad, og selvom tempoet, i en sådan scene, er nødt til at være hurtigt, så kan det godt føles som om for mange detaljer bliver overset lidt, og det er ærgerligt, for bogen er ellers rigtig velskrevet.

Jeg var generelt rigtig stor fan af anden bog i serien Påkalderen. Den er velskrevet, spændende og velskrevet. Taran Matharu behandler en helt masse sørgmodige, tabubelagte og relevante emner. Det var gennemgående en fornøjelse at læse bogen, og jeg vil anbefale den til alle, som elsker fantasy, og nyder historier om magi, dæmoner og eventyr. For det er hvad Inkvisitionen er, en bog fyldt med eventyr, spænding og dæmoner. Taran Matharu har skrevet end original historie, som sætter et nyt spin på de gamle fortællinger om elvere, dværge og mennesker.

Samlet bedømmelse: 8/10

Sprog: 7/10

Handling: 8/10